אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
לפי שבועות הייתה שנה קשה; לא הייתה פרנסה; והרבה חיילים רדפו את היהודים. אז ר’ נחום מצ’רנוביל אמר: “זה לא פלא שבמתן תורה הייתה כזאת התגלות והיהודים צעקו ‘נעשה ונשמע!’ בים סוף היו כאלו ניסים – ‘ראתה שפחה על הים…’ [מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי’, ילקוט שמעוני פ’ בשלח, רמ”ז], ולאחר מכן בהר סיני ‘כפה עליהם ההר [כגיגית]’ [שבת פח,א]. עם כאלה ניסים זה לא פלא שהייתה כזאת התגלות וקבלת התורה באהבה. רבונו של עולם!” קרא ר’ נחום, “הראה לנו היום התגלות כזאת וניסים כאלו, ואז תראה איך היהודים שלך יקבלו את התורה באהבה.”
י.פ.
הרבי מבויאן
Before Shevu’ot it was a bad year. There was no income and there were many soldiers who were persecuting the Jews. R. Nahum Chernobyler said: “It is no wonder that at the giving of the Torah there was such a revelation and the Jews cried ‘we will do and we will obey’ [Exodus 24:7]. There were such miracles at the Red Sea – ‘A maid-servant beheld [at the sea what was not beheld by Ezekiel and the other prophets]’ [Mekhilta de-rabbi Yishmael 15:2:2] and then later at Mount Sinai [God] ‘overturned the mountain above them [like a tub]’ [B.T. Shabbat 88a]. With such miracles, it is no wonder that there was such a revelation and the receiving of the Torah with love. Master of the World!,” he called out, “Show us today such a revelation and such miracles and you shall see how your Jews will receive the Torah with love.”
I.F.
Boyaner Rebbe
פאר שבועות איז געווען א שלעכט יאר – עס איז נישט געווען קיין פרנסה – מען האט אבגעגעבען אסך סאָלדאַטעןרדיפות אויף יידען.
האט ר’ נחום טשערנאבעלער זיך אנגערופען: א קונסט דאס ביי נתינת התורה איז געווען אזא התגלות און די יידן האבען געשריען נעשה ונשמע. ביים ים סוף איז געווען אזאלכע נסים – ראתה שפחה בים… און דערנאך ביים הר סיני {קפה}[כפה] עליהם ההר.
ביי אזאלכע נסים איז געווען א קונסט דאס עס איז געווען אזא התגלות, און קבלת התורה באהבה.
רבונו של עולם! האט ער אויסגערופען: ווייז היינט אזא התגלות און אזאלכער נסים וועסט דו זען ווי דיינע יידען וועלען די תורה מקבל זיין באהבה.
י.פ) באיאנער רבי
לפי שבועות הייתה שנה קשה; לא הייתה פרנסה; והרבה חיילים רדפו את היהודים. אז ר’ נחום מצ’רנוביל אמר: “זה לא פלא שבמתן תורה הייתה כזאת התגלות והיהודים צעקו ‘נעשה ונשמע!’ בים סוף היו כאלו ניסים – ‘ראתה שפחה על הים…’ [מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי’, ילקוט שמעוני פ’ בשלח, רמ”ז], ולאחר מכן בהר סיני ‘כפה עליהם ההר [כגיגית]’ [שבת פח,א]. עם כאלה ניסים זה לא פלא שהייתה כזאת התגלות וקבלת התורה באהבה. רבונו של עולם!” קרא ר’ נחום, “הראה לנו היום התגלות כזאת וניסים כאלו, ואז תראה איך היהודים שלך יקבלו את התורה באהבה.”
י.פ.
הרבי מבויאן
Before Shevu’ot it was a bad year. There was no income and there were many soldiers who were persecuting the Jews. R. Nahum Chernobyler said: “It is no wonder that at the giving of the Torah there was such a revelation and the Jews cried ‘we will do and we will obey’ [Exodus 24:7]. There were such miracles at the Red Sea – ‘A maid-servant beheld [at the sea what was not beheld by Ezekiel and the other prophets]’ [Mekhilta de-rabbi Yishmael 15:2:2] and then later at Mount Sinai [God] ‘overturned the mountain above them [like a tub]’ [B.T. Shabbat 88a]. With such miracles, it is no wonder that there was such a revelation and the receiving of the Torah with love. Master of the World!,” he called out, “Show us today such a revelation and such miracles and you shall see how your Jews will receive the Torah with love.”
I.F.
Boyaner Rebbe
פאר שבועות איז געווען א שלעכט יאר – עס איז נישט געווען קיין פרנסה – מען האט אבגעגעבען אסך סאָלדאַטעןרדיפות אויף יידען.
האט ר’ נחום טשערנאבעלער זיך אנגערופען: א קונסט דאס ביי נתינת התורה איז געווען אזא התגלות און די יידן האבען געשריען נעשה ונשמע. ביים ים סוף איז געווען אזאלכע נסים – ראתה שפחה בים… און דערנאך ביים הר סיני {קפה}[כפה] עליהם ההר.
ביי אזאלכע נסים איז געווען א קונסט דאס עס איז געווען אזא התגלות, און קבלת התורה באהבה.
רבונו של עולם! האט ער אויסגערופען: ווייז היינט אזא התגלות און אזאלכער נסים וועסט דו זען ווי דיינע יידען וועלען די תורה מקבל זיין באהבה.
י.פ) באיאנער רבי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.