אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
שאלו את ר’ יוחנן מרחמסטריווקה מדוע באים אל רבנים לתת קוויטל. הוא ענה: “רב דומה ליששכר והיהודים לזבולון. כשיששכר מצליח ברוחניות, זבולון מצליח בגשמיות. אבל כשזבולון לא מצליח בגשמיות – מי אשם? – יששכר! שלא עסק די ברוחניות. יהיה הוגן שהיהודים ינקרו את עיניו של הרב. אבל יהודים הם רחמנים בני רחמנים – הם באים אל הרב ונותנים קוויטל, ומזה מובן שהם אומרים בשקט – ראה רבי! את זאת צריך היית להשיג.”
י.פ.
ר’ יצחק מאיר העשל
הרב ממעזיבוז
They asked R. Yohanan Rakhmanstrivker why one goes to a rebbe to submit a note [kvitel].
He replied: “A rebbe is like Issachar and the Jews are like Zebulon.
When Issachar is doing well spiritually then Zebulon does well materially. But when Zebulon is not doing well materially – who is at fault – Issachar is not active enough spiritually. It would be proper for the Jews to poke out the rebbe’s eyes.
But the Jews are merciful people the children of merciful people – so they come to the rebbe and give him a note – and it is understood that they are quietly saying – see Rebbe! This is what you were supposed to have achieved.”
I.F.
R. Isaac Meir Heschel
Mezebuzer Rabbi
מען האט געפרעגט ר’ יוחנן ראכמאנסטריווקער פארוואס מען קומט צו א רבי’ן געבען א קוויטעל.
האט ער געענטפערט: א רבי איז געגליכען צו יששכר און יידען צו זבולון.
אז יששכר געט גוט ברוחניות געט {זבולין} [זבולון] גוט אין גשמיות. אבער אז {זבולין} [זבולון] געט נישט אזוי גוט בגשמיות – ווער איז שולדיג – {יששחר} [יששכר] האט נישט גענוג עוסק געווען ברוחניות. וואלט געווען יושר אז די יידן זאלען אויסדראפען דעם רבי’ן די אויגען.
זענען די יידן {אבר} [אבער] רחמנים בני רחמנים – קומען זיי צום רבי’ן און גיבען אים א קוויטעל – און עס איז צו פארשטען דאס זיי זאגען שטילערהייט – זעט רבי! דאס האט איר געדארפט פועלען
י.פ)
ר’ יצחק מאיר העשל
מעזשביזשער רב
שאלו את ר’ יוחנן מרחמסטריווקה מדוע באים אל רבנים לתת קוויטל. הוא ענה: “רב דומה ליששכר והיהודים לזבולון. כשיששכר מצליח ברוחניות, זבולון מצליח בגשמיות. אבל כשזבולון לא מצליח בגשמיות – מי אשם? – יששכר! שלא עסק די ברוחניות. יהיה הוגן שהיהודים ינקרו את עיניו של הרב. אבל יהודים הם רחמנים בני רחמנים – הם באים אל הרב ונותנים קוויטל, ומזה מובן שהם אומרים בשקט – ראה רבי! את זאת צריך היית להשיג.”
י.פ.
ר’ יצחק מאיר העשל
הרב ממעזיבוז
They asked R. Yohanan Rakhmanstrivker why one goes to a rebbe to submit a note [kvitel].
He replied: “A rebbe is like Issachar and the Jews are like Zebulon.
When Issachar is doing well spiritually then Zebulon does well materially. But when Zebulon is not doing well materially – who is at fault – Issachar is not active enough spiritually. It would be proper for the Jews to poke out the rebbe’s eyes.
But the Jews are merciful people the children of merciful people – so they come to the rebbe and give him a note – and it is understood that they are quietly saying – see Rebbe! This is what you were supposed to have achieved.”
I.F.
R. Isaac Meir Heschel
Mezebuzer Rabbi
מען האט געפרעגט ר’ יוחנן ראכמאנסטריווקער פארוואס מען קומט צו א רבי’ן געבען א קוויטעל.
האט ער געענטפערט: א רבי איז געגליכען צו יששכר און יידען צו זבולון.
אז יששכר געט גוט ברוחניות געט {זבולין} [זבולון] גוט אין גשמיות. אבער אז {זבולין} [זבולון] געט נישט אזוי גוט בגשמיות – ווער איז שולדיג – {יששחר} [יששכר] האט נישט גענוג עוסק געווען ברוחניות. וואלט געווען יושר אז די יידן זאלען אויסדראפען דעם רבי’ן די אויגען.
זענען די יידן {אבר} [אבער] רחמנים בני רחמנים – קומען זיי צום רבי’ן און גיבען אים א קוויטעל – און עס איז צו פארשטען דאס זיי זאגען שטילערהייט – זעט רבי! דאס האט איר געדארפט פועלען
י.פ)
ר’ יצחק מאיר העשל
מעזשביזשער רב
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.