אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ר’ חיים מצאנז היה אצל הרבי מאפטא פעמיים. אומרים שהרבי מאפטא לא החזיק מאוד [=לא העריך במיוחד] מר’ חיים.
[הערת צד:] (המעשה הבא מסופר על ידי חסידי סדיגורה)
פעם אחת, הרבי מצאנז נתן לרבי מאפטא קוויטל, וכתבו בו שהוא מבקש [ברכה] לאהבת תורה.
שאל אותו הרבי מאפטא: ‘מה עם יראת שמיים?’ ענה לו ר’ חיים: ‘הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים.’ המשיך הרבי מאפטא ואמר: ‘אולם צריך לרצות להגיע למדריגה הזו’. חשב ר’ חיים: ‘דרך התורה מגיעים ליראת שמים’
ענה לו הרבי מאפטא: “לא כך כתוב, [אלא:] ‘כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו, חכמתו מתקיימת. וכל שחכמתו קודמת ליראת חטאו, אין חכמתו מתקיימת’ (אבות ג, ט)”
ועוד אמר לו הרבי מאפטא: ‘כששותים כוס ספיריט על קיבה ריקה נהיים שיכורים.’
ואכן, חסידי סדיגורה אומרים שבשנותיו המאוחרות [=לעת זקנה] ר’ חיים אהב לשתות.
י.פ.
פנחס לאנדוי
R. Chaim Sanzer visited the Apter Rav 2 times. It is said that the Apter did not hold too highly of R. Chaim.
[Note on the margin: This story is related by Sadigora Chasidim].1
Once the Sanzer gave a kvitl2 to the Apter Rav and wrote in the kvitl that he requests [ a blessing to attain] the Love of Torah.
The Apter asked him: and [what about] Fear of Heaven?3 R. Chaim answered: “Everything is in the hands of Heaven, except for fear of Heaven” (Brachot 33b).4
The Apter responded: one must however want to reach that level. R’ Chaim maintained: that through Torah one attains Fear of Heaven.
The Apter asked him: this is not what it says. [The Mishna in Avot 3:9 (Ethics of the Fathers) states] “One whose fear of sin takes precedence to his wisdom, his wisdom endures. But one whose wisdom takes precedence to his fear of sin, his wisdom does not endure.”
The Apter also said: that when one drinks a glass of spirits on a sober stomach, one becomes drunk. Indeed, Sadigora Chasidim relate that in his later years, R. Chaim liked to drink.
I.F.
Pinchas Landau
These two qualities are juxtaposed in Jewish texts. For example:
.(ברכות טז:) חיים שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמים
ר’ חיים סאנצער איז געווען 2 מאל ביים אפטער רב. מען זאגט דאס דער אפטער רב האט נישט צו שטארק געהאלטען פון ר’ חיים. [בגליון: די מעשה ווערד דערציילט פון סאדאגאר חסידים]
איינמאל האט דער סאנצער געגעבען דעם אפטער א קוויטעל און העריינגעשריבען אין קוויטעל דאס ער בייט אויף אהבת תורה.
פרייגט אים דער אפטער: און יראת שמים? ענטפערט אים ר’ חיים: הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים.
זאגט ווייטער דער אפטער: מען דארף אבער וועלען קומען צו דער מדרגה. מיינט ר’ חיים: דארך תורה קומט מען צו {יראה} [יראת] שמים.
פרייגט אים דער אפטער: עס שטייט דאך נישט אזוי.
כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו חכמתו מתקימת, וכל שחכמתו מרד קודמת ליראת חטאו אין חכמתו מתקיימת.
און נאך האט אים דער אפטער געזאגט: אז מען טרינקט אויס א גלאס ספיריט אויף א ניכטערען מאגען ווערט מען שיכור.
זאגען טאקי סאדאגארער חסידים דאס אין די עלטערע יארען האט ר’ חיים ליב געהאט צו טרינקען
י.פ)
פנחס לאנדוי
ר’ חיים מצאנז היה אצל הרבי מאפטא פעמיים. אומרים שהרבי מאפטא לא החזיק מאוד [=לא העריך במיוחד] מר’ חיים.
[הערת צד:] (המעשה הבא מסופר על ידי חסידי סדיגורה)
פעם אחת, הרבי מצאנז נתן לרבי מאפטא קוויטל, וכתבו בו שהוא מבקש [ברכה] לאהבת תורה.
שאל אותו הרבי מאפטא: ‘מה עם יראת שמיים?’ ענה לו ר’ חיים: ‘הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים.’ המשיך הרבי מאפטא ואמר: ‘אולם צריך לרצות להגיע למדריגה הזו’. חשב ר’ חיים: ‘דרך התורה מגיעים ליראת שמים’
ענה לו הרבי מאפטא: “לא כך כתוב, [אלא:] ‘כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו, חכמתו מתקיימת. וכל שחכמתו קודמת ליראת חטאו, אין חכמתו מתקיימת’ (אבות ג, ט)”
ועוד אמר לו הרבי מאפטא: ‘כששותים כוס ספיריט על קיבה ריקה נהיים שיכורים.’
ואכן, חסידי סדיגורה אומרים שבשנותיו המאוחרות [=לעת זקנה] ר’ חיים אהב לשתות.
י.פ.
פנחס לאנדוי
R. Chaim Sanzer visited the Apter Rav 2 times. It is said that the Apter did not hold too highly of R. Chaim.
[Note on the margin: This story is related by Sadigora Chasidim].1
Once the Sanzer gave a kvitl2 to the Apter Rav and wrote in the kvitl that he requests [ a blessing to attain] the Love of Torah.
The Apter asked him: and [what about] Fear of Heaven?3 R. Chaim answered: “Everything is in the hands of Heaven, except for fear of Heaven” (Brachot 33b).4
The Apter responded: one must however want to reach that level. R’ Chaim maintained: that through Torah one attains Fear of Heaven.
The Apter asked him: this is not what it says. [The Mishna in Avot 3:9 (Ethics of the Fathers) states] “One whose fear of sin takes precedence to his wisdom, his wisdom endures. But one whose wisdom takes precedence to his fear of sin, his wisdom does not endure.”
The Apter also said: that when one drinks a glass of spirits on a sober stomach, one becomes drunk. Indeed, Sadigora Chasidim relate that in his later years, R. Chaim liked to drink.
I.F.
Pinchas Landau
These two qualities are juxtaposed in Jewish texts. For example:
.(ברכות טז:) חיים שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמים
ר’ חיים סאנצער איז געווען 2 מאל ביים אפטער רב. מען זאגט דאס דער אפטער רב האט נישט צו שטארק געהאלטען פון ר’ חיים. [בגליון: די מעשה ווערד דערציילט פון סאדאגאר חסידים]
איינמאל האט דער סאנצער געגעבען דעם אפטער א קוויטעל און העריינגעשריבען אין קוויטעל דאס ער בייט אויף אהבת תורה.
פרייגט אים דער אפטער: און יראת שמים? ענטפערט אים ר’ חיים: הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים.
זאגט ווייטער דער אפטער: מען דארף אבער וועלען קומען צו דער מדרגה. מיינט ר’ חיים: דארך תורה קומט מען צו {יראה} [יראת] שמים.
פרייגט אים דער אפטער: עס שטייט דאך נישט אזוי.
כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו חכמתו מתקימת, וכל שחכמתו מרד קודמת ליראת חטאו אין חכמתו מתקיימת.
און נאך האט אים דער אפטער געזאגט: אז מען טרינקט אויס א גלאס ספיריט אויף א ניכטערען מאגען ווערט מען שיכור.
זאגען טאקי סאדאגארער חסידים דאס אין די עלטערע יארען האט ר’ חיים ליב געהאט צו טרינקען
י.פ)
פנחס לאנדוי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.