אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
כשהרבי מרוז’ין עדיין ישב ברוז’ין התגורר שם גם יהודי אחד בשם מאשקע. מאשקע היה אדם גדול בישראל – הוא נהג לערוך תיקון חצות נלהב. פעם אחת, הוא ערך תיקון חצות בכזאת התלהבות עד כלות הנפש. במקרה, הרבי מרוז’ין התהלך אז ליד ביתו, וקרא אליו: “הירגע! – לא להיחפז כך!” והיהודי חזר לעשתונותיו.
י.פ.
אייזיק בראנשטיין
When the Rizhiner still resided in Rizhin, a Jew by the name of Moshke lived there. This Moshke was a great Jew – he conducted a fervent tikkun chatzot [= midnight prayer vigil]. Once he conducted the midnight [prayer service] with such fervor that he reached the point of the expiration of the soul [= his soul almost left his body].
By chance, the Rizhiner passed by his house while he was conducting the midnight prayers. The Rizhiner called out to him: “Calm down – not so hasty!” and the Jew returned to his senses.
I.F.
Aizik Bronstein
ווען דער ריזשינער איז נאך געזעסען אין ריזשין האט דארט געוווינט א ייד מיטן נאמען מאשקע מאשקע. דער מאשקע איז געווען א גדול בישראל – געפראוועט האט ער א פייערדיקע תיקון חצות.
איינמאל האט ער געפראוועט א חצות אזוי מיט התלהבות אז עס אים אזש געגאנגען עד {חלות} [כלות] הנפש.
צופאליג איז דער ריזשינער פארבייגעגאנגען זיין הויז ווען ער האט געפראוועט דעם חצות. האט זיך דער ריזשינער צו אים אנגערופען: זייט רוהיקער – נישט אזא האסטיק – איז דער ייד געקומען צו זיך.
י.פ) אייזיק בראנשטיין
כשהרבי מרוז’ין עדיין ישב ברוז’ין התגורר שם גם יהודי אחד בשם מאשקע. מאשקע היה אדם גדול בישראל – הוא נהג לערוך תיקון חצות נלהב. פעם אחת, הוא ערך תיקון חצות בכזאת התלהבות עד כלות הנפש. במקרה, הרבי מרוז’ין התהלך אז ליד ביתו, וקרא אליו: “הירגע! – לא להיחפז כך!” והיהודי חזר לעשתונותיו.
י.פ.
אייזיק בראנשטיין
When the Rizhiner still resided in Rizhin, a Jew by the name of Moshke lived there. This Moshke was a great Jew – he conducted a fervent tikkun chatzot [= midnight prayer vigil]. Once he conducted the midnight [prayer service] with such fervor that he reached the point of the expiration of the soul [= his soul almost left his body].
By chance, the Rizhiner passed by his house while he was conducting the midnight prayers. The Rizhiner called out to him: “Calm down – not so hasty!” and the Jew returned to his senses.
I.F.
Aizik Bronstein
ווען דער ריזשינער איז נאך געזעסען אין ריזשין האט דארט געוווינט א ייד מיטן נאמען מאשקע מאשקע. דער מאשקע איז געווען א גדול בישראל – געפראוועט האט ער א פייערדיקע תיקון חצות.
איינמאל האט ער געפראוועט א חצות אזוי מיט התלהבות אז עס אים אזש געגאנגען עד {חלות} [כלות] הנפש.
צופאליג איז דער ריזשינער פארבייגעגאנגען זיין הויז ווען ער האט געפראוועט דעם חצות. האט זיך דער ריזשינער צו אים אנגערופען: זייט רוהיקער – נישט אזא האסטיק – איז דער ייד געקומען צו זיך.
י.פ) אייזיק בראנשטיין
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.